Zvýšily se případy dětí týraných a zneužívaných. Je prostě znát, že se nyní děti nemají dobře.
Netelefonují, častěji píšou
Linka bezpečí funguje nonstop a i v běžném režimu je se sedmičlenným týmem maximálně vytížená. V současné době, kdy děti musí zůstávat doma, se téměř o polovinu zvedl zájem o pomoc formou chatů a elektronické pošty. „Proti loňskému březnu letos stoupl počet kontaktů online o 44 procent. Chat funguje dvanáct hodin denně. Děti ho v tuto dobu volí častěji, protože je nikdo neslyší a je to pro ně bezpečnější,“ vysvětluje vedoucí linky.
Nejčastěji se řeší rodinné vztahy, potíže ve vztazích mezi sourozenci a strach dětí z reakce rodičů. „Při srovnávání jsme zaznamenali, že se bohužel zvýšily případy dětí týraných a zneužívaných. Je prostě znát, že se nyní děti nemají dobře. A rodiče jsou z mnoha důvodů, často ekonomických, pod velkým tlakem a konflikty eskalují,“ přiznává Lišková.
„Jedna část těchto dětí si chce jen ulevit, někomu to říct. Stačí, když vymyslíme bezpečnostní plán. Například když se matka zase napije a začne být agresivní, aby se jím dítě řídilo, schovalo se na místo, které si domluvíme, a tam se zamklo. U mladších dětí, v horších případech, jim buď předáme kontakt na sociálního pracovníka, anebo nám ony svěří své údaje a adresu a tu předáme OSPOD (Odbor sociálněprávní ochrany dětí, pozn. red.).“ I v současné době sociální pracovníci vyhodnotí situaci, navštíví rodinu a zajistí dítěti pomoc.
Volají častěji i rodiče
(…)